Think....Feel...and...see.....

Wednesday, August 4, 2010

Guru dan YB

Assalamualaikum...Salam sejahtera..
Kali ni, miss mod nak kupas sikit pasal isu yang agak hangat bagi para guru, iaitu guru DG41 dan 48 dibenarkan berpolitik.

Tiap perkara ada pro dan kontranya. Jika kita nak ulas bab politik negara ni, ianya cukup panjang dan miss mod sendiri bukan orang yang pakar dalam bidang politik ni. Tapi apapun, kita ni, sebagai penggerak bidang pendidikan negara(InsyaAllah), perlulah bersikap terbuka dan menilai sesuatu secara ilmiah yakni secara akademik. Apapun pandangan kita, janganlah ia disebabkan kerana kita menyokong mana-mana pihak, tetapi biarlah ia untuk kepentingan semua pihak.

Sebelum itu, cuba kita teliti dulu apa itu politik. Menurut kamus dewan edisi keempat, politik membawa makna ilmu yakni ilmu (pengetahuan) bkenaan cara pemerintahan (dasar-dasar pemerintahan dll), ilmu siasah, ilmu kenegaraan: dan dalam erti kata lain, ialah segala sesuatu bkn pemerintahan sesebuah negara atau hubungannya dgn negara lain. Selain tu, ia juga diertikan sebagai kelicikan, muslihat, tipu muslihat.

Guru dan politik. Guru=YB. The teachers are going to be YB.. (betulkah BI miss mod ni)? Wah..mesti banyak kesulitan yang berlaku kelak. Tak mustahil ada juga guru yang ponteng sebab asyik berkempen menjelang pilihanraya. Yalah, nak jadi YB, kena usaha kuat untuk dapat sokongan.Kena rajin turun padang berkempen supaya menang undian ramai. Orang tua-tua cakap, kalau duduk goyang kaki saja, siapa yang mau pangkah untuk dia?

Manusia ni, tak boleh tumpu dua kerja dalam satu masa. Kena selesai satu-satu. Kalau dah asyik dengan politik, nanti kelas terabai, pengajaran pun ala kadar saja, macamana nak bentuk bakal pemimpin masa depan andai itulah situasi yang berlaku nanti?

Miss mod akui, politik ni memang menarik. Dan miss mod sendiri gemar mempelajari dan mengikuti politik semasa negara kita (secara umum sajalah)..Kalau tak pegang nilai berpolitik yang betul seperti dalam anjuran agama, makin banyaklah 'politikus' yang terhasil. Jika anda, sebagai guru, asyik berpolitik hingga tergolong dalam para 'politikus', apa nilai kerjaya sebagai 'guru' pada pandangan masyarakat luar pada kita semua?

Tidak salah berpolitik. Malah, jika menurut landasan yang betul, politik mampu membawa negara ke puncak kecemerlangan jika orang yang berpolitik itu sedar dan berusaha melaksanakan amanahnya. Lagipun, dengan adanya ruang untuk para guru berpolitik, ia menjadi medan untuk guru meluaskan pengaruhnya bukan sahaja pada anak didik, malah masyarakat luar yang berbilang bangsa, agama dan peringkat umur yang berbeza. Justeru, para guru yang bakal menjadi ahli politik, gunakanlah peluang dan ruang yang ada untuk kepentingan semua, bukan semata-mata untuk mendapatkan kuasa, pengaruh atau jawatan semata-mata. Dan ingat-ingatlah, bahawa tugas mendidik murid itu juga satu amanah yang sangat besar yang perlu dijaga dan ditunaikan sebaiknya. InsyaAllah..
Untuk para sahabat pelatih diluar, anda boleh membaca salah satu pandangan seorang pendidik berkenaan isu ini di sini.

Jika ada sebarang penambahan isu, dialu-alukan. Sebagai bakal guru, seharusnya kita membuka mida terhadap isu-isu semasa seperti ini..hehe..sama-sama kita berusaha menjadi pelatih yang serba tahu, walaupun tak dapat jadi serba boleh..Sekian dahulu untuk kali ini..Wassalam....



Jadi, terpulang kepada anda untuk menilai kaitan antara seorang guru dengan politik.

Monday, August 2, 2010

Mendidik anak menurut Islam

Assalamualaikum...salam sejahtera...

Lama rasanya miss mod bercuti dari tugas m'update blog kelas ni. Sunyilah blog yang comel ni tanpa entri baru yang baru...Akhirnya, terpaksalah miss mod kembali bertugas..

Kali ni, miss mod nak kongsi skit tentang pendidikan kanak-kanak menurut perspektif Islam. Oleh kerana pada semester ni kita belajar tentang perkembangan kerohanian, ada baiknya kita luaskan pengetahuan berkenaan skop subjek major ni..Jadi, kepada para teman-teman sekalian, anda dialu-alukan membaca perkongsian ini..:)

Maklumat ini dipetik dari sumber berikut ( http://www.muftiselangor.gov.my/E-Book/KoleksiArtikelIstinbat/DidikAnak.htm) dan telah di edit serba sedikit.

Menurut perspektif Islam, pendidikan kanak-kanak ialah proses mendidik, mengasuh dan melatih rohani dan jasmani mereka berteraskan nilai-nilai baik yang bersumberkan Al-Quran, Hadis dan pendapat serta pengalaman para ulama. Ia bertujuan melahirkan " Insan Rabbani" yang beriman, bertakwa dan beramal soleh.

Falsafah pendidikan sebenarnya menekankan aspek rohani dan jasmani, sesuai dengan kejadian manusia itu sendiri yaang terdiri daripada roh dan jasad. Ianya melibatkan beberapa peringkat, bermula dari dalam kandungan sehinggalah ia lahir dan menjadi dewasa.


Membentuk Dunia Kanak-kanak.

Sebelum anak-anak dilahirkan, ibubapa menyediakan tempat yang sesuai untuk membesarkan anak dengan sebaik-baiknya. Ini bermakna dunia kanak-kanak setelah dilahirkan ialah rumah ibubapa itu sendiri. Untuk mencapai kesempurnaan hidup kanak-kanak, ibu-bapa perlu membentuk suasana harmoni dan bercirikan keislaman dalam kehidupan rumahtangga terlebih dahulu.


Peringkat Umur antara 5 hingga 7 tahun.

Pada peringkat umur antara 5-7 tahun, memerlukan teknik pendidikan yang lebih luas dan menyeluruh. Pengisian antara keperluan rohani dan jasmani perlu didedahkan serentak dan diseimbangkan. Teknik pembelajaran dan pengajaran perlu menggunakan kaedah yang sesuai kerana kanak-kanak biasanya akan belajar(mengikut) berdasarkan pemerhatian iaitu apa yang dilakukan oleh individu disekelilingnya terutama ahli keluarganya.

Menurut pandangan Islam, pada peringkat ini anak-anak wajar didedahkan dengan latihan menulis, membaca, mengira dan berbahasa. Pendidikan yang wajar didedahkan pada peringkat ini ialah bab ibadah dan akhlak. Misalnya kanak-kanak yang baru meningkat umur mumayyiz hendaklah dilatih mendirikan sembahyang. Seterusnya adab-adab yang mulia hendaklah mula diterapkan dalam bentuk latihan amali seperti:

1.

Mendidik anak supaya taat dan beradab kepada kedua ibubapanya; timbulkan kesedaran kepada mereka bahawa pengorbanan ibubapa terhadapnya adalah amat besar dan mereka perlu bersyukur kerana menjadi anak yang masih mempunyai kedua ibubapa. Ini dapat mengeratkan hubungan mesra, rasa kasih sayang antara ahli keluarga.

2.
Mengajar anak supaya taat dan beradab kepada guru dan orang yang lebih tua daripadanya; guru merupakan orang yang bertanggungjawab mendidik dan menyampaikan ilmu manakala orang yang lebih tua adalah orang yang lebih berpengalaman dan berpengetahuan daripadanya.

3.
Mengajar anak bercakap atau bergaul dengan baik; anak-anak hendaklah dilatih bercakap benar, sopan santun dan mengucapkan perkataan yaang baik-baik. Kanak-kanak biasanya begitu sensitif dengan pendengarannya, ia mudah terikut-ikut dengan apa yang didengarnya. Sebab itu jika ibubapa mahu menegur atau memarahi mereka, hendaklah menggunakan bahasa yang paling sopan bukannya dengan bahasa yang kesat, kasar dan keras.

4.

Mengajar anak-anak adab bergaul dengan rakan-rakan; anak-anak harus dinasihatkan agar tidak berbangga atau meninggi diri di hadapan rakan sebayanya, jangan sekali-kali menyakiti atau mengambil hak orang lain .


5.

Mengajar anak adab makan minum yang baik; sifat atau sikap yang tidak sopan seperti gelojoh ketika makan hendaklah ditegah, sebaliknya anak-anak dilatih dulu dengan adab-adab makan seperti mencuci tangan, duduk dengan sopan serta berdoa sebelum dan sesudah makan.


6.

Mengajar anak adab berpakaian; pakaian yang dipilih hendaklah menutup aurat dan bukan untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain.


7.

Mengajar adab dan bangun daripada tidur; sebaiknya hendaklah mengadap qiblat, membersihkan diri sebelum dan selepas bangun daripada tidur.


8.

Mengajar anak adab masuk dan keluar tandas, anak-anak perlu diajar cara membuang air kecil/besar dan cara masuk ke dalam tandas seperti membaca doa, menutup kepala,membelakangkan qiblat dan sebagainya.